Najskuteczniejsze sposoby na stres

Czynnik, o którym mowa w tytule towarzyszy ludzkości już od jej zarania. Niemniej jednak to właśnie XXI wiek charakteryzuje się wszechobecnym pośpiechem – wysokim nieporównywalnie z jakimkolwiek okresem historii. Przez niego wielu z nas skarży się na różnego rodzaju psychofizyczne dolegliwości. Warto bowiem wiedzieć, iż niewielka dawka stresu pomaga wzmacniać ludzki układ autoimmunologiczny, jednakże, gdy jest go więcej i w naszym organizmie znajdzie się za dużo hormonu o nazwie kortyzol – możemy zmagać się z różnymi przykrymi objawami. Należą do nich m.in.: kłopoty z pamięcią, nadciśnienie, bóle oraz zawroty głowy, lękliwość i bezsenność.  Dlatego też należy kontrolować, a w razie potrzeby obniżać poziom stresu. Na szczęście istnieje wiele metod pomagających nam to robić.

Najlepsze sposoby na stres

Jednym ze sposobów na łagodzenie stresowych sytuacji jest sięganie po farmakologię. To panaceum nie odpowiada każdemu. Nie każdy przecież chce używać środków chemicznych. Jeśli znajdujemy się w tej grupie, można – zamiast leku na receptę – wybrać suplementy z żeń-szeniem, melisę, walerianę czy tryptofanem albo witaminowy preparat zawierający cynk, potas, żelazo, wapń, magnez lub witaminy z grupy B, C,D i E.

Kolejną rekomendowaną przez wielu metodą jest słuchanie muzyki. Może ona być spokojna (nie zawsze słuchamy melodii, czasem kojącego szumu wody czy lasu), ale niektórzy uważają, iż lepiej sprawdza się metal czy inne „agresywne” brzmienie. Podobny podział dotyczy kolejnej porady.

Mówi się, że stres można „wygonić” wysiłkiem fizycznym (rodzaj aktywności winno się dopierać z głową, uwzględniając preferencje i zdolności – ktoś wybierze jazdę na rolkach, inny spokojną jogę, a dla kogoś nada się tylko sport walki) albo też – wprost przeciwnie – uspokajać się, odpoczywając. Dzieje się tak dlatego, iż w nerwowych sytuacjach „działamy na wysokich obrotach” i często potrzebujemy po nich wytchnienia. 

Często doceniany jest także wpływ hobby. Pewne czynności pomagają odwrócić uwagę od irytującego czynnika. Tutaj ważne jest, aby były jednostajne i w żadnym wypadku nie wywoływały ryzyka dodatkowego zdenerwowania. Znawcy zalecają robienie na drutach albo czytanie. Niemniej pomóc może wszystko, co sprawia przyjemność. Np. pisanie wierzy, powieści bądź pamiętnika, które dodatkowo pozwala wyzbyć się nagromadzonych negatywnych emocji.


Innym, nieco radykalny, sposób, jaki może pomóc osobom, które cierpią na nerwicę, zmagają się z trudnościami w zasypianiu albo lękliwością lub też są po prostu zbyt podatne na stres to psychoterapia. Ta droga do redukcji swojej przekraczającej zdrową normę nerwowości jest długa i wyboista i często wiąże się z dużymi wydatkami, lecz zwykle daje dobre skutki. W psychoterapii najważniejszy jest dobór odpowiedniego fachowca dla naszego, indywidualnego przypadku. Powinna cechować go  empatia oraz wrażliwość. Należy pamiętać, iż proces terapeutyczny bywa bolesny. Nie wolno się wówczas zniechęcać, bo tylko ukończona psychoterapia będzie skuteczna.

Są wśród nas tacy, którzy w stresowych sytuacjach decydują się na używki. Czasami jest to efektywne, ale należy mieć na uwadze, iż zazwyczaj korzyści wynikające z ich stosowania (chwilowe uspokojenie) nie przewyższają złych skutków zdrowotnych, jakie niewątpliwie dotkną każdego, kto nadużywa tychże.

Jeśli cierpimy z powodu dużego stresu, nie wolno się załamywać. Dzisiejsze czasy sprzyjają temu zjawisku, lecz współczesna nauka co krok wskazuje, jak sobie z nim radzić. Powyższe sposoby to nie wszystkie, które mogą nam pomóc go pokonać. Dobrze jest więc stale zgłębiać ten temat.