Suplementy na stres

Z powodzeniem można nazwać go chorobą cywilizacyjną. Niektórzy z nas stwierdzą, że nie ma sensu stawiać go w jednym rzędzie z cukrzycą czy miażdżycą, bo jego skutki nie są nawet w pewnym stopniu porównywalne z tymi dolegliwościami. Takie myślenie jest jednak mylne, ponieważ stres prowadzi do rozwoju wielu schorzeń – m.in. stanowi podłoże postępu nadciśnienia tętniczego, co ma zgubny wpływ na stan naszego serca oraz nerek. Dlatego też trzeba sobie z nim radzić. Jak? Sposobów jest wiele, od tych nienajlepszych, jak picie alkoholu, przez medytację i słuchanie muzyki, aż po farmakologię. Możemy stosować leki na receptę, jak również ziołowe suplementy. Które?

Czym jest i jak się objawia stres?

Dźwięk tego słowa wywołuje w nas same złe skojarzenia. Tymczasem stres jest obronną reakcja organizmu na jakiekolwiek czynniki mogące zaburzać jego psychofizyczną równowagę. Człowiek w stresie jest w stanie pokonywać stawiane przed nim trudności. Niemniej, jeśli wystawiamy się na jego działanie dłużej, bywa to groźne. Oprócz klasycznych symptomów stresu – pocenia, drżenia rąk czy nawet jąkania mogą wystąpić poważniejsze: skoki poziomu cukru, wypadanie włosów, zawroty czy bóle głowy, a także zaburzenia pamięci. Poza tym permanentnie zestresowana osoba ma słabszy układ autoimmunologiczny (odpornościowy). 

Przyczyny stresu

Wedle znanych psychologów S. M. Litzke i H. Schuha wyodrębniamy 3 ich rodzaje:

  • fizyczne – np. hałas, zanieczyszczenie środowiska, obrażenia fizyczne, przesyt bodźców, a także długotrwały wysiłek fizyczny czy wielogodzinne prowadzenie samochodu;
  • społeczne – np. mobbing, alienacja, ostracyzm, kłótnie;
  • psychiczne – np. pośpiech, nadmiar lub za brak zadań w życiu zawodowym, niesamodzielność i wiele innych. 

Składniki antystresowych suplementów

Najważniejszym z nich jest magnez. Dobrze, jeżeli preparat, po który decydujemy się sięgnąć oprócz niego zawiera też wspierającą jego wchłanianie witaminę B6.

Będących oznakami stresu bezsenności i stanów lękowych pomagają się pozbyć specyfiki z dodatkiem szyszek chmielu, waleriany albo melisy. 

Nastrój poprawia żeń-szeń, który dodatkowo pomaga „ładować akumulatory”.

Podobne działanie, jak powyższe ma aminokwas o nazwie tryptofan. Ułatwia on utrzymanie w organizmie prawidłowej gospodarki melatoninowo-serotoninowej (hormon stresu – kortyzol wypłukuje te „hormony szczęścia”), a co za tym idzie rekomenduje się jego przyjmowanie w specjalnych suplementach.  

Antystresowe witaminy

Przede wszystkim wspomniana już witamina B6 oraz inne z tej grupy. Metabolizują one neurotoksyny, redukują wrażenie dezorientacji, przeciwdziałają lękliwości i problemom z zasypianiem. Uczestniczą nawet w leczeniu depresji.

Witamina C – dzięki niej pozbywamy się kortyzolu. Ma korzystny wpływ na układ odpornościowy i pracę nerek, więc zaleca się ją każdemu w dawce ok. 60 g dziennie, ale w przypadku stresu porcja ta może być większa.

Witamina E – wraz z witaminami B i C, odbudowuje i zabezpiecza układy nerwowy oraz odpornościowy. Kiedy wystąpi deficyt witaminy E, organizm jest bardziej wrażliwy na pojawianie się depresji. Ta witamina chroni neurony, które może uszkadzać nadmiar kortyzolu.

Ostatni ważny suplement redukujący stres to witamina D. Jej niedobór wzmaga stres i ryzyko zapadnięcia na depresję. Otrzymujemy ją z żywności i promieni słonecznych.

Antystresowe minerały

Oprócz wymienionego już magnezu (gdy jest go mało, groźnie wzrasta poziom gromadzonej w naszym ciele adrenaliny) istotne są:

Wszystkie te mikroelementy znaleźć można w pokarmach. Pamiętajmy więc, żeby nasza dieta była odpowiednio zbilansowana, jak również różnorodna. Musi zawierać odpowiednie ilości mięsa, nabiału, warzyw i owoców.

Mała dawka stresu nie zaszkodzi organizmowi, a nawet może być pomocna, bowiem „hartuje” układ immunologiczny. Jeżeli jednak będzie zbyt wysoka, zrobi się niebezpiecznie. Nie możemy więc do tego dopuszczać. Na szczęście z jego nadmiarem da się walczyć.